ملخص الدراسة
/ عبد الفتاح جاد مصطفى إسماعيل
: كلية التربية بقنا – جامعة جنوب الوادى بقنا
/ " فاعلية استخدام بعض استراتيجيات ما وراء المعرفة فى تنمية التفكير الإبداعى والاتجاه نحو الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ".
/ الماجستير فى التربية.
: مناهج وطرق تدريس الرياضيات
: أ ٠ د / حفنى إسماعيل محمد
د . / مبروك حسن على
هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية استخدام بعض استراتيجيات ما وراء المعرفة فى
تنمية التفكير الإبداعى والاتجاه نحو الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية .
وتوصلت الدراسة إلى تفوق التلاميذ الذين تم التدريس لهم باستخدام استراتيجية ما وراء
المعرفة على التلاميذ اللذين تم التدريس لهم بالأساليب المعتادة في التفكير الإبداعى والاتجاه نحو
الرياضيات ، ووجد ارتباط طردي دال عند مستوى ( ٠,٠١ ) بين التفكير الإبداعى والاتجاه نحو
الرياضيات .
كما اقترحت الدراسة زيادة الاهتمام فى الدراسات والابحاث باستراتيجيات ما وراء المعرفة
وانماط التفكير المختلفة فى المواد الدراسية المختلفة كافة والرياضيات خاصة ، واقترحت الدراسة
إجراء دراسات تتناول كيفية تنمية التفكير الإبداعى بأساليب مختلفة .
Abstract The study
Rsearcher / Abdul Fatah Gad Mostafa Ismaeil
Place / "Faculty of Education - South Valley University
Title / "Effectiveness of Using Some Meta-Cognitive Strategies in Developing Primary
Stage Students’ Creative Thinking and Attitudes Towards Maths"
Degree / Magisterial in Education
Specialization / Department of Curriculum and Instruction
Supervised / 1- Prof. Dr. Hefny Ismail Muhammad
2- Dr. Mabrook Hassan Ali
The aim of the study is to the effectiveness of using some meta-cognitive
strategies in developing primary stage students’ creative thinking and attitudes towards
maths.
The study discovered the excellence of students who studied by the metacognition
on the contrary students who studied by usual methods of intentive thinking
and direction towards math's and necessary relation on level (0.01) between the
inventive thinking and direction towards math's.
The study suggests to take care of increasing the research and studies of the
meta-cognition and deferent thinking methods and all curriculum and also the study
suggests to make studies involve developing the inventive thinking by different ways